تعبير رؤيا برحسب خلق و خوي شخص و تعلق آنان به شهرها يا حرفه ها، انجام میشود
ابن سيرين مي گويد: تعبير كننده، هنگام تعبير خواب بايد از نام، موقعيت، مذهب، سيرت، عقل و فهم، علم و ادب سائل، اطلاع داشته باشد و بداند كه وقت خواب ديدن وي روز بوده يا شب
تعبير، مستلزم زمان خواب است كه بهترين آنها قبل از ظهر و سحر هست
خوابهايي كه اغلب پس از استراحت كامل بدن، در ساعات آخر شب ديده مي شود، حاوي پيامي جدي براي شخص خواب نما است. برعكس، خواب هاي سر شب، يا خوابهاي روز و يا خوابهاي موسمي فاقد اعتبار كافي براي تعبير است.
برابر بعضي روايات، پيامبر اسلام و امام جعفر صادق ـ عليه السّلام ـ راست ترين خوابها را خواب روز (مخصوصاً خواب قيلوله ـ حدود يك ساعت قبل از اذان ظهر ـ) و نيز خواب سحر ذكر كرده اند،
امام صادق ـ عليه السّلام ـ در روايتي فرموده اند: خوابي كه در روز ببينيد تأويل و تعبير آن در فاصلة چند روز ظاهر مي شود و خوابي كه در شب بينيد تأويل و تعبير آن 6 ماه و بيشتر مي باشد
پیامبراکرم(ص) در حدیثی خواب و رؤیا را سه گونه معرفی میکنند و میفرمایند: " خواب و رویا گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان، و گاه مسایلی است که انسان در فکر خود میپروراند آن را در خواب میبیند".
وقتی خوابی و رویایی چه خوب و چه بد میبینیم چه باید بکنیم و آن را برای چه کسانی میتوانیم تعریف کنیم.
پیامبر خدا(ص) درباره میفرمایند: "هر گاه یکی از شما خوابِ خوبی دید، آن را تعبیر کند و برای دیگران بازگو کند و
اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید "
ایشان همچنین درباره این که برای چه کسی میتوان خواب را تعریف کرد؟
فرمودند:
"رؤیا را جز برای مؤمنی که از حسادت و تجاوز مبرّاست، نباید بازگو کرد "
رسول خدا ص میفرمود: «الرُّؤیا من الله و الحلم من الشیطان»؛
«رؤیاهای صادق از خداوند و خوابهای پریشان از شیطان است».
حاج شيخ عباس قمي در سفينة البحار مي نويسد كه
خواب بر چهار قسم است:
1. رؤياي صادقه يا خواب رحماني كه قابل تأويل و داراي اثر خارجي است.
2. رؤياي كاذبه يا خواب شيطاني كه وسوسة ابليس است.
3. خوابي كه نتيجة غلبة اخلاط اربعه و عدم اعتدال مزاج است.
4. خوابي كه نتيجة فكر و انديشه و تخيل و توهم خود شخص است.
امام صادق (عليه السلام) ميفرمايند: روياي صادقه بعد از دو سوم شب و قبل از سحر است كه ملائكه نيز حاضر ميشوند و اين روياي صادقه است و ان شاء الله تخلف پذير نيست، مگر بيننده خواب، جنب باشد يا بدون وضو باشد و نام خداي بر زبان جاري نكرده باشد.
[کليني، محمد بن یعقوب، الکافي، ج8، ص91، ح62]
رسول خدا ص فرمودند :
یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم از آن هراس دارم ، پرخوابی است.
(الجامعالصغیر، ج 1، ص49)
امام عسکری(ع) در حدیثی درباره مضرات پرخوابی برای انسان میفرمایند:
"هرکه زیاد بخوابد، خوابهای پریشان بیند "
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: هرگاه کسی خوابی پریشان و ناخوشایند دید و از خواب بیدار شد پهلو به پهلو شود و این آیه را بخواند:
إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّیْطَانِ لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا
وَلَیْسَ بِضَارِّهِمْ شَیْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُۆْمِنُونَ :
چنان نجوایى صرفاً از القائات شیطان است تا کسانى را که ایمان آوردهاند دلتنگ گرداند ولى جز به فرمان خدا هیچ آسیبى به آنها نمیرساند و مۆمنان باید بر خدا اعتماد کنند». ( آیه 10 سوره مجادله)
ایشان پس از توصیه به قرائت این آیه شریفه، میفرمایند: در آن هنگام، بگویید
عاذتُ بِهِ مَلائِكَةُ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ وَانبِيَائِهِ المُرسَلونَ وعِبَادِهِ الصَّالِحُونَ
وَمِن شَرَّ مَا رَأَيتُ و مِن شَرالشَّيطانِ الرَّجِيمِ
به آنچه فرشتگان مقرب الهی و پیامبران مرسل شایسته خدا پناه بردهاند، پناه میبرم از شر خوابی که دیدهام و از شر شیطان رجیم».
( الکافی، جلد 8، ص 142)
حتما این ویدئو و فایل صوتی کوتاه را ببینید و بشنوید
https://www.yjc.ir/fa/news/6855262
انواع خواب
در آیات قرآنی به انواع خواب اشاره شده است که عبارتند از:
1. خواب سبک: از این نوع خواب، به چرت در فارسی و «سنه» به کسره سین و فتح نون در عربی یاد میشود. خداوند میفرماید: لاتأخذه سنهًْ و لا نوم؛ خداوند را چرت و خوابی در بر نمیگیرد (بقره (2)، 255).
2. خواب سنگین: خواب سنگین، از انواع خواب است که در قرآن به آن نیز اشاره شده است. خداوند از آن به نوم یاد کرده و فرموده است: الله لا اله الا هو الحی القیوم لاتأخذه سنه و لا نوم. (بقره (2)، 255).
3- خواب سبک متمایل به نیمه سنگین: این نوع از خواب هرچند سبک است، ولی همانند چرت نیست که یک لحظه میآید و میرود، بلکه کمی سنگینتر از آن است. از این خواب در قرآن به عنوان «نعاس» تعبیر شده است. خداوند میفرماید: ثم انزل علیکم من بعد الغم امنه نعاسا. (آل عمران/ 154) همچنین در جایی دیگر نیز فرموده است: اذا یغشیکم النعاس امنه منه. (انفال/11)
4- خواب قیلوله: این عنوان به زمان خواب اشاره دارد. نوم، سبات و نعاس میتواند در شب و روز باشد، اما خواب قیلوله در روز و به ویژه نیمروز انجام میشود. مراد از اصطلاح «قیلوله» استراحت است که ممکن است همراه با خواب باشد یا نباشد؛ خداوند درباره خواب قیلوله، از انواع خواب میفرماید: و کم من قریه اهلکناها فجاءها باسنا بیاتا او هم قاتلون؛ چه بسیار از روستاها را ما هلاک کردیم. پس مرگ و هلاکت ما شبانه در حالت بیتوته یا در حالی که آنان در قیلوله بودند، به سوی آنان آمد. (اعراف/ 4)
5- خواب بیات یا بیتوته: از دیگر انواع خواب که از آیه پیشین به دست میآید میتوان به خواب «بیات» اشاره کرد. این نوع از خواب همانند خواب قیلوله به کیفیت خواب اشاره ندارد؛ بلکه به زمان خواب اشاره دارد که در شب اتفاق میافتد. اصطلاح بیتوته یعنی در جایی شب گذراندن (فرقان/ آیه 64) .
درمان اختلال خواب
بهترین و کاملترین نوع خواب، خواب شبانه است، زیرا خداوند شب را برای خواب قرار داده و روز را برای کار و تلاش.
کسی که گرفتار اختلال خواب است، نتوانسته ساعت بدنی خودش را به درستی تنظیم کند. بیداری در شب و سرگرم شدن به کارهایی غیر از استراحت شبانه موجب میشود تا شخص گرفتار اختلال خواب و پیامدهای روانی زیانبار آن شود.
از نظر زمانبندی باید زمان خوابیدن، شب باشد و بهترین آن آغاز شب است که ساعت بدن فرمان استراحت و خوابیدن را میدهد.
پیامبر(ص) میفرماید: بر عاقل است که اوقات شبانهروزی خود را به چهار قسمت تقسیم کند، در قسمتی به مناجات با خدایش بپردازد و در قسمتی اعمالش را محاسبه نماید، در بخشی دیگر در آفریدههای خداوند اندیشه کند و در قسمتی نفسش را از حلال بهرهمند گرداند که این بخش، یار و کمک آن سه ساعت دیگر است.» (بحارالانوار، ج74، ص71)
امام علیبنابیطالب(ع) فرمودهاند: مؤمن باید شبانهروز خود را به سه قسمت تقسیم کند: زمانی را برای نیایش و عبادت پروردگار و زمانی را برای تأمین هزینه زندگی و زمانی را برای خود و لذتهایی که حلال و زیباست.
کسی که به این رویه عمل نکند و شبش را به بیداری و روزش را به خواب بگذراند، دچار بیماری اختلال روانی خواب میشود؛ زیرا ساعت طبیعی بدن به گونهای تنظیم شده که شب را به خواب و استراحت و روز را به فعالیت بپردازد. بر این اساس باید گفت مهمترین عامل در اختلال خواب، سبک زندگی انسان است؛ بنابراین، باید سبک زندگی را تغییر داد تا این بیماری درمان شود.
روایتی از امام علی علیه السلام
امیرالمؤمنان علی (علیهالسلام) فرمود: « مسلمان نباید با حالت جنابت به خواب رود؛ بلکه با وضو در بستر قرار گیرد و هر گاه آب نیافت، تیمم کند؛ زیرا روح مؤمن به سوی خداوند متعال بالا میرود، او را میپذیرد و به او برکت میدهد. هر گاه پایان عمرش فرا رسیده باشد او را در گنجهای رحمتش قرار میدهد و اگر فرا نرسیده باشد، او را با فرشتگان امین به پیکر باز میگردد».
گردآوری از : ناصر حسینی مشاور وب
موضوعات مرتبط: پستهای راهنمای کاربران
برچسبها: در خصوص تعبیر خواب




















